Hvordan holder man et Baby Shower?

Af Christina Brinch-Møller 30-01-2021 22:05

Et Baby Shower i dag - det er 'pigernes fest' med en gaveregn til den vordende mor og babyen. 

Meeen - hvordan holder man et Baby Shower? Et spørgsmål som ikke er så nemt at besvare, for der findes forskellige måder at holde et Baby Shower - der findes ingen faste regler. For at festen bliver autentisk og ikke er bare en sammenkomst af veninderne er der dog nogle ting som hører til et Baby Shower.

Her på siden finder du alt om, hvordan man holder et Baby Shower samt 10 gode råd til at festen bliver til det mest fantastiske Baby Shower ever! 

Det alt afgørende er at et Baby Shower finder sted i festligt pyntede omgivelser

>>Du kan finde en masse baby shower pynt her<< 

Hvor, hvem og hvordan arrangeres et Baby Shower?

I dag bliver et Baby Shower typisk organiseret af den vordendes mor veninder, familiemedlemmer eller kollegaer. Nogen gange som 'surprise'-party, andre gange arrangeret sammen med den gravide. Typisk holder man et Baby Shower i det sidste trimester af graviditeten, mest ca. 6 uger før den beregnede fødselsdato.

Som ren pige-fest vil et Baby Shower altid være en dag eller aften fyldt med pigesnak som selvfølgelig er meget præget af alt omkring babyens ankomst til verden. Snak om selve fødselen og gode tips til de første dage sammen som familie fylder lige så meget som snak om eksempelvis, hvor der kan købes de bedste babyprodukter, hvilke sutter der skal bruges og hvilke mærker af babytøj som kan anbefales. 

Som navnet 'Baby Shower' antyder er traditionen ved denne fest, at der foregår en gaveregn af alle mulige gaver som den vordende mor, babyen og familien har brug for, eksempelvis sutter, suttekæder, bamser og nusseklud. 

Hvordan planlægger man et Baby Shower?

For at Jeres Baby Shower bliver en uforglemmelig begivenhed har jeg lavet en kort liste med 10 overskuelige punkter til planlægningen. De 10 tips til Baby Shower guider dig igennem de første forberedelser af festen og indeholder mange nyttige links og infos. 

Det vigtigste er nok at skabe sig et overblik over alt, hvad der hører til et Baby Shower. Derfor har jeg lavet en liste til dig. Den giver et godt overblik, så du sikre dig at du ikke glemmer noget undervejs og få den bedste fest.  

10 tips til planlægning af det mest fantastiske Baby Shower

 
1. Start i god tid!

Som altid kommer der sikkeret nogle uventede forhindringer undervejs - dette vil også ske ved din Baby Shower planlægning. Så start i god tid! Det er nemlig ikke kun hindringer du vil møde undervejs - du vil også få de fedeste idéer som lige pludselig kræver mere tid en forventet! Jeg vil altid anbefale at starte mindst 8 uger før Baby showeret skal holdes.

Når du nu skal planlægge et Baby Shower har du sikkert mange spørgsmål til, hvordan du skal gribe det an.

Jeg har lavet en gratis tjekliste til Baby Shower som du kan downloade her. Denne liste er en trin for trin guide til, hvordan du planlægger festen indenfor 2 måneder, uden at glemme væsentlige detaljer! Listen er en omfattende guide til det mest perfekte Baby Shower og meget mere detaljeret end de her 10 gode råd til festen.

Tjekliste til Baby Shower

2. Gør forberedelserne til en hold indsats!

Det er altid nemmere når der står flere hænder til rådighed med at forberede en festlig begivenhed. Hele processen med at planlægge et Baby Shower ville selvfølgelig være mere afslappet og sjovere hvis I er flere der planlægger sammen og deler opgaverne mellem jer. I kan eksempelvis deles om tilberedningen det  dejlige Baby Shower mad. I kan også dele alle andre forberedelser op, eksempelvis indkøbe af pynt og bordpynt

3. Find et tema til festen!

Hvordan skal Jeres Baby Shower se ud? Skal det være traditionelt eller ukonventionelt? Det traditionelle Baby Shower finder sted i den vordendes mors hjem som bliver pyntet op med alt muligt babyagtig pynt.

Typisk har et Baby Shower også et tema. Det betyder at alt omkring festen - fra invitationer, bordpynt til udsmykning følger dette tema som f.eks. farver, motiver, spil osv. Hertil findes hele serie af pynte temaer til Baby Shower for at holde den røde tråd igennem hele festen. Et stort hit er også såkaldte 'Gender Reveal' Baby Showers.

Hvis I hellere vil i holde et mere ukonventionelt Baby Shower? Så kan I også det. Et Baby Showers formål er at forkæle den gravide kvinde – det er derfor helt op til dig og dine veninder, hvordan I vil planlægge  denne dag og lave den til en uforglemmelig oplevelse. I kunne eksempelvis også holde Baby Showeret på et wellness hotel eller spa, og i denne anledning forkæle jer alle sammen. Eller holde et Baby Shower sammen med jeres mænd, kærester og hele familien.... det er kun fantasien der sætter grænser;)

Efter alt hvad du har nu har læst om at holde et Baby Shower: Hvordan ville du holde et Baby Shower?

Det er det meget forskelligt, hvordan man kan gør. Alt efter smag, meget personligt og kreativ. Tænk, hvis du udover den kendte stork ved vejen og tøj i barselsgave kunne berige dine venindeskaber med sådan en tradition!

Baby Shower wellness

4. Opret en gæsteliste!

Med en gæsteliste er alle forberedelser meget nemmere. Når du ved, hvor mange gæster der kommer, kan du købe det matchende antal af servietter og engangsservice, gæstegaver, og gaveæsker. Så ved I også, hvor mange I skal regne til det typiske Baby Shower mad. For at holde styr på tingene er det altid en god idé at lave en liste med kontaktoplysninger af de inviterede - så beholder du overblikket og kan nemt og hurtig give vigtige informationer videre. Det kan jo være at den vordende mor føder før tiden og det derfor ikke bliver til noget med Jeres store Baby Shower :) 

5. Find et lokale!

Et Baby Shower kræver altid lidt plads - måske skal den vordende mor også have et sted til at kunne hvile sig ind i mellem? Tænk på forhånd over, hvor I vil holde Jeres fest henne og om I kan pynte lokalerne op. Skal I holde et trimmet Baby Shower i en restaurant, skal I leje et festlokale eller hvordan? Hold også styr på priserne. Fordel omkostningerne på en måde så, hver gæst bidrager med noget til festen. 

6. Send invitationerne i god tid!

Du kan nemt sende dine Baby Shower invitationer via e-mail, messenger eller hvad I nu kan finde på. Det er imidlertid meget pænere for modtageren at få en håndskrevet invitation. Også fordi du på den måde kan kick starte Jeres Baby Shower med flotte indbydelser som antyder temaet og sætter den rette stemning. På denne måde kan du holde et stilrent og autentisk Baby Shower, hvor et tema - eksempelvis elefanter - går igennem som den røde tråd i indbydelser, bordpynt, pynt, gaver.

Send invitationerne i god tid, dvs. måske 6 uger før det hele skal løbe af stablen. Så har alle gæster nok tid til at sætte kryds i kalenderen og forberede sig til festen. Du kan finde nogle flotte Baby Shower invitationer her.

7. Skal I have en Baby Shower kage og skal I lege nogle sjove Baby Shower lege? 

Det er altid en god idé at finde ud af om I skal have en Baby Shower kage, altså en der kan spises :) Det vil nemlig sandsynligvis tage lidt tid at bestille, eller bage, sådan en fin og lækker kage. Ved siden af alt det andet typiske Baby Shower mad som popcakes, muffins, macarons osv. kan en sådan en kage være en slags 'centerpiece' på bordet. Jeg har samlet en oversigt over de fineste Baby Shower kager - måske kan du finde netop Jeres ønske kage der. 

I anledning af et Baby Shower findes der mange sjove lege som alle har med baby, morskab, forældreskab og graviditeten at gøre. Jeg har lavet en liste med nogle sjove Baby Shower leg som sørger for sjov og hygge ved jeres Baby Shower.

8. Lav en gave liste!

Ligesom navnet Baby Shower antyder har festen at gøre med at det 'regner' gaver. Det kan derfor være lidt farligt, hvis I ikke har en gave liste klar. Sikkert vil den vordende mor være glad for alle gaver - men glæden faldner lidt ved det 5. par baby sokker i det samme design. Så det er derfor du og de andre gæster som er involveret i planlægningen skal lave lidt detektivarbejde og prøve at finde ud af, hvad den vordende mor eller babyen stadig mangler.

Det er en rigtig god idé at holde et møde når I er færdig med Jeres efterforskning og lave en liste med alt det der mangler. Hvad der typisk kan gives i Baby Shower gave samt en liste med mine TOP 10 Baby Shower gaver kan du finde her. Nogle fine små baby gaver kan du endda finde her hos PurpleandPink.dk :-)

9. Lav eller køb en blekage/blelagkage/Diaper Cake

Uden tvivl: ingen Baby Shower uden blekage! En blekage er ethvert Baby Showers højdepunkt.

Måske har I lyst til at lave en såkaldt blekage til Jeres fest? Dette kan være en fantastisk aktivitet til festkomiten :) I fællesskab er man tit mere kreativ. Alt om de vidunderlige blekager eller også blelagkager og hvordan I selv kan trylle en fantastisk én kan du lære her.

10. Pynt op!

Hvis I holder Baby Shower derhjemme eller i et lejet lokale, kan du nemt skabe en perfekt stemning til festen: guirlander, honeycombs, bordpynt, balloner og serpentiner i pink, lyseblå eller neutrale farver er det perfekte pynt til lokaler.

Udover bordpynt er det nemlig tit en fin engangsservice og matchende servietter som er med til at skabe den rette stemning. Du finder et hav af festartikler, pynt og bordpynt for en super flot borddækning samt en fortryllende oppyntning af omgivelserne. Og som altid: pynt op sammen - det er hurtigere og sjovere! 

God fornøjelse!

💕 💕 💕

Baby Shower bordpynt i blå